- Szczegóły
- Autor: Szymon Bełkowski (Administrator)
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 35
Minister Rodziny i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, ogłosił nabór wniosków na realizację Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025 zwanego dalej „Programem”.
Podstawą prawną Programu jest art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 296 i 863). Nabór wniosków przeprowadzony zostanie zgodnie z art. 13 ww. ustawy
Na realizację zadań w ramach Programu dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025, Minister Rodziny i Polityki Społecznej przeznaczył z Funduszu Solidarnościowego w
2025 r. kwotę – 800 mln zł (słownie: osiemset milionów złotych).
O uzyskanie środków z Funduszu Solidarnościowego, o którym mowa w ustawie z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym, zwanego dalej „Funduszem” na realizację zadań w ramach Programu, mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego lub powiatowego.
Zgodnie z warunkami Programu, jego głównym celem jest wprowadzenie usług
asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu
codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
1. Adresatami programu są następujące osoby zwane dalej „uczestnikami”:
- dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
- osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
- o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
- traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
2. Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby
z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
1) wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
3) wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
Poniżej link do strony ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi w/w Programu:
Więcej informacji na temat Programu można uzyskać pod adresem: https://niepelnosprawni.gov.pl/a,1533,nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego-edycja-2025 oraz osobiście w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Choceniu lub telefonicznie pod numerem telefonu 606465493.
- Szczegóły
- Autor: Szymon Bełkowski (Administrator)
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 39
- Szczegóły
- Autor: Szymon Bełkowski (Administrator)
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 39
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Choceniu przygotowuje się do Ogólnopolskiego badania liczby osób bezdomnych, które odbędzie się w godzinach popołudniowych i nocnych z 28 na 29 lutego 2024 r. w miejscach mieszkalnych i niemieszkalnych. Badanie zostało zlecone przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Mieszkańcy Gminy Choceń, którzy posiadają informacje o osobach bezdomnych bądź miejscach ich przebywania proszeni są o kontakt telefoniczny z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Choceniu pod numerem telefonu - 54 307 03 54
Zgodnie z art. 6 pkt 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej za osobę bezdomną uważa się: (...) osobę niezamieszkująca w lokalu mieszkalnym w rozumieniu przepisów o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy / niezameldowaną na pobyt stały, w rozumieniu przepisów o ewidencji ludności, a także osobę niezamieszkująca w lokalu mieszkalnym i zameldowano na pobyt stały w lokalu, w którym nie ma możliwości zamieszkania.
Inaczej mówiąc, w tym rozumieniu osobą bezdomną jest osoba, która:
- nie zamieszkuje w lokalu mieszkalnym (warunek ten zawsze musi być spełniony, nie dotyczy mieszkań wspomaganych/treningowych),
- nie jest zameldowana na pobyt stały
- jest zameldowana na pobyt stały w lokalu, w którym nie ma możliwości zamieszkania przy czym „lokalem, w którym nie ma możliwości zamieszkania" jest w szczególności:
- lokal, który należy opuścić w związku z wyrokiem eksmisyjnym bądź sądowym zakazem kontaktowania się z dotychczasowymi współlokatorami np. w wyniku konfliktów rodzinnych;
- lokal, w którym nie można zamieszkać z powodu zagrożenia życia lub zdrowia spowodowanego np. złym stanem technicznym budynku;
- lokal, do którego faktycznie nie można powrócić w wyniku sprzeciwu, odmowy dostępu ze strony innych osób, np. posiadających tytuł prawny do nieruchomości.
Osobą bezdomną jest też osoba, która przebywa w placówce udzielającej tymczasowego schronienia dla osób bezdomnych (schronisko, noclegownia itp.), ponieważ placówki te nie są lokalami mieszkalnymi w rozumieniu przepisów o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy. Osobą bezdomną jest także osoba przebywająca poza ww. placówkami w miejscach niemieszkalnych i przestrzeni publicznej, niemająca możliwości zapewnienia sobie własnym staraniem zamieszkania w lokalu mieszkalnym.
- Szczegóły
- Autor: Szymon Bełkowski (Administrator)
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 537
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Choceniu informuje, iż od 1stycznia 2024 r. do 30 kwietnia 2024 będzie można składać wnioski o nowe jednorazowe świadczenie – dodatek osłonowy.
Wsparcie to będzie przysługiwało za okres od 1 stycznia 2024 roku do 30 czerwca 2024 roku i wypłacone zostanie jednorazowo w terminie do 30 czerwca 2024r.
Wnioski o wypłatę dodatku osłonowego od 01 stycznia 2024 do 30 czerwca 2024 złożone po dniu 30 kwietnia 2024 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Wniosek o przyznanie dodatku osłonowego będą dostępne w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Choceniu od 15 stycznia 2024 r.
Wniosek o wypłatę dodatku osłonowego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek. Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku osłonowego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
Dodatek osłonowy przysługuje osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 2100 zł oraz osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę. *dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390 ze zm.).
W sytuacji, gdy dochód przekracza wskazane powyżej kryteria, dodatek będzie przyznany w mniejszej wysokości zgodnie z zasadą „ złotówka za złotówkę” z dolnym limitem wypłaty dodatku w wysokości 20 zł.
Dodatek osłonowy w 2024 r. wynosi:
1) 228,80 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
2) 343,20 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
3) 486,20 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
4) 657,80 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
Dodatek osłonowy, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, wynosi rocznie:
1) 286,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
2) 429,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
3) 607,75 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
4) 822,25 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
Wszelkie informacje można uzyskać osobiście w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej
w Choceniu ul. Sikorskiego 8B ( świadczenia rodzinne) lub pod numerem telefonu 54 200 05 78.
- Szczegóły
- Autor: Szymon Bełkowski (Administrator)
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 511
Minister Rodziny i Polityki Społecznej na podstawie art. 247 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2022 r. poz. 447, z późn. zm.) oraz art. 9 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. z 2020 r. poz. 1329, z późn. zm.), przy uwzględnieniu zasad określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) ogłasza „Program asystent rodziny na rok 2022”, zwany dalej „Programem”, dotyczący dofinansowania dodatków do wynagrodzenia asystentów rodziny.
Celem Programu jest pomoc w realizacji zadań wykonywanych przez asystentów rodziny, w tym również realizacji przez asystenta rodziny wsparcia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”, co czyni asystenta rodziny ważnym ogniwem w systemie wsparcia rodzin.
W dniu 27.12.2022 roku została podpisana z Wojewodą umowa na realizację w/w Programu. Dofinansowanie dotyczy realizacji dodatków do wynagrodzenia asystentów rodziny, w wysokości do 3 000 zł brutto w formie jednorazowej lub podzielonej na kilka części, na każdego asystenta rodziny zatrudnionego w gminie na dzień ogłoszenia Programu (podstawą zatrudnienia może być zarówno umowa o pracę, jak
i umowa - zlecenie), proporcjonalnie do wymiaru etatu.
Dofinansowanie stanowi maksymalnie 80% kosztów wynagrodzenia (gmina zabezpiecza udział własny w wysokości minimum 20%).
- Szczegóły
- Autor: Szymon Bełkowski (Administrator)
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 998
W związku z realizacją zadania dotyczącego wypłaty dodatku węglowego Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Choceniu informuje, iż w dniu 25.11.2022 r. wpłynęły do Urzędu Gminy z Kujawsko- Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy środki w wysokości 365 642,05 zł na wypłatę powyższego dodatku. Niestety kwota ta pozwoliła nam na realizację wypłat dodatku tylko dla 120 gospodarstw domowych. Środki zostały przekazane na wypłatę dla osób, które złożyły wnioski w okresie od 1 września do 8 września. Środki jakie potrzebujemy na wypłatę dodatku za okres wrzesień- październik to około 1 000 000,00 zł. Niestety nie wiemy kiedy wpłyną do nas następne środki na wypłatę powyższego dodatku.
Hanna Gołębiewska
Kierownik GOPS
- Szczegóły
- Autor: Hanna Gołębiewska
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 786
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Choceniu informuje, iż od 27 września 2022 r. zaczyna wypłacać świadczenie – dodatek węglowy na konta osób, które złożyły wnioski od dnia 22 sierpnia 2022 r. Wypłata gotówki będzie od dnia 5 do 7 października (I termin) oraz następny termin od dnia 11 do 13 października w Banku Spółdzielczym w Choceniu.
Ustawa o dodatku węglowym zakłada wypłatę 3 tys. zł każdemu gospodarstwu domowemu ogrzewanemu węglem kamiennym, brykietem lub peletem zawierającymi co najmniej 85% węgla kamiennego.
Wniosek o przyznanie dodatku osłonowego można składać w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Choceniu do 30 listopada 2022 roku (osoba odpowiedzialna Pani Anna Bilęda) w godzinach od 8:00 do 15:00
Warunkiem otrzymania dodatku węglowego jest wpis lub zgłoszenie źródła ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Nie ma potrzeby dostarczanie zaświadczeń z Urzędu Gminy potwierdzających wpis do ewidencji.
WAŻNE – ustawa o dodatku węglowym od dnia 20 września br. została zmieniona. W znowelizowanej ustawie został przedłużony termin na rozpatrzenie wniosków z 30 dni do 60 dni, oraz dodatek węglowy będzie przysługiwał jeden dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących pod danym adresem. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostają bez rozpatrzenia. Ponadto w zmienionej ustawie samorządy zostały zobowiązane do weryfikacji złożonych wniosków na podstawie informacji wynikających z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz informacji uzyskanych w związku z postępowaniem o przyznanie świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, dodatku osłonowego, dodatku mieszkaniowego czy też danych zgromadzonych w rejestrze PESEL. Wnioski złożone do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choceniu są systematycznie i na bieżąco weryfikowane.
Szczegółowe informacje dotyczące dodatku węglowego można uzyskać w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Choceniu ( tel. 533 799 817)
Hanna Gołębiewska
Kierownik GOPS w Choceniu
- Szczegóły
- Autor: Szymon Bełkowski (Administrator)
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 798
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Choceniu informuje, iż od sierpnia 2022 r. będzie można składać wnioski o nowe świadczenie – dodatek węglowy.
Ustawa o dodatku węglowym zakłada wypłatę 3 tys. zł każdemu gospodarstwu domowemu ogrzewanemu węglem kamiennym.
Wniosek o przyznanie dodatku osłonowego można składać w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Choceniu od 22 sierpnia 2022 do 30 listopada 2022 roku (osoba odpowiedzialna Pani Anna Bilęda) w godzinach od 8:00 do 15:00
Warunkiem otrzymania dodatku węglowego będzie wpis lub zgłoszenie źródła ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Nie ma potrzeby dostarczania zaświadczeń z Urzędu Gminy potwierdzających wpis do ewidencji.
WAŻNE - dodatek wypłacany jest jednorazowo na jedno gospodarstwo domowe ogrzewane węglem kamiennym i nie jest uzależniony od dochodu. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.
Szczegółowe informacje dotyczące dodatku węglowego będzie można uzyskać w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Choceniu od 22 sierpnia 2022 roku.
Hanna Gołębiewska
Kierownik GOPS w Choceniu
- Szczegóły
- Autor: Szymon Bełkowski (Administrator)
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 474
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Choceniu jako Realizator projektu pn.: „ Kujawsko-Pomorska Teleopieka” realizowanego w ramach Osi priorytetowej p. Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.3 Rozwój usług zdrowotnych i społecznych, Poddziałanie 9.3.2 Rozwój usług społecznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2014-2020 ogłasza nabór do projektu od dnia 25.07.2022r. do 05.08.2022 r.
Wszystkie osoby chętne mogą zgłaszać się do siedziby Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choceniu, osoba do kontaktu - Pani Anna Bilęda, telefon kontaktowy : 533-799-817.
- Szczegóły
- Autor: Szymon Bełkowski (Administrator)
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 897
Wsparcie to będzie przysługiwało za okres od 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2022 roku. Wypłata dodatku osłonowego będzie odbywać się w jednej racie lub dwóch ratach (w zależności od terminu złożenia wniosku).
Wniosek o przyznanie dodatku osłonowego można składać w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Choceniu od 17 stycznia 2022 do 31 października 2022 roku (osoba odpowiedzialna Pani Anna Bilęda) w godzinach od 8:00 do 14:00
Dodatek osłonowy stanowi kluczowy element rządowej tarczy antyinflacyjnej, który ma zniwelować rosnące ceny energii, gazu i żywności. Zgodnie z zaproponowanymi przepisami będzie on przysługiwał gospodarstwu domowemu, którego przeciętne miesięczne dochody nie przekraczają 2100 zł* w gospodarstwie jednoosobowym albo 1500 zł* na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
WAŻNE - dodatek wypłacany jest na poszczególne rodziny lub osoby samotne – a więc 4 osobowa rodzina dostanie jeden dodatek, a nie 4 dodatki.
*dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1981, 2105 i 2270).
Wysokości dopłat w skali roku w ramach dodatku osłonowego wynosi:
1) 400 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
2) 600 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
3) 850 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
4) 1150 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
Dodatek osłonowy, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, wynosi rocznie:
1) 500 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
2) 750 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
3) 1062,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
4) 1437,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
Szczegółowe informacje dotyczące dodatku osłonowego będzie można uzyskać w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Choceniu po 12 stycznia 2022 roku.